T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
DİYARBAKIR / SUR - Küçükakören Şehit Pilot Cengiz Oruç İmam Hatip Ortaokulu

Okulda Şiddeti Önleme Çalışmaları

Okulumuzda velilere yönelik şiddeti önleme çalışması yapıldı.

OKULDA ŞİDDET NEDİR?

Okulda şiddet, okul iklimi üzerinde olumsuz 

sonuçlar üreten, öğrencilerin öğrenme süreç-

lerine zarar veren, onların gelişimlerini engelleyen, saldırgan ve suç benzeri davranış-

lardır.

ŞİDDET GÖSTERMEYE YOL AÇAN RİSK 

FAKTÖRLERİ

Ebeveynlerin boşanması, tek ebeveynle yaşama

 Düşük sosyo-ekonomik düzey

 Ruhsal hastalıklar

 Çocuk ihmal ve istismarı

 Aile içi şiddet

 Savaş ve Doğal afet gibi toplumsal travmalar

 Ebeveynlerin ve öğrencinin alkol ya da uyuşturucu kullanması

 Sık sık okuldan kaçma

 Akranları ve ebeveynleri tarafından reddedilme

 Ailede suç işleyen bireylerin olması

Araştırmalar gösteriyor ki özellikle sevgisiz ve baskıcı bir ortamda yetişen ve 

şiddet yaşayan çocukların ileriki yıllarda toplumda birer şiddet uygulayıcısı 

olma ihtimalleri daha yüksek!

ŞİDDETİN GELDİĞİNİ NASIL FARKEDERİZ?

1.SOSYAL OLARAK İÇİNE KAPANMA

2. ŞİDDET MAĞDURU OLMAK

3. DALGA GEÇİLME VE TACİZE UĞRAMA 

DUYGULARI

4.OKULA İLGİNİN VE AKADEMİK BAŞARININ DÜŞÜK OLMASI

5. KONTROL EDİLEMEYEN ÖFKE

6. ÖNCE YAŞANMIŞ ŞİDDET VE AGRESİF 

DAVRANIŞ HİKAYELERİ

7. FARKLILIKLARA TOLERANSIN OLMAMASI VE ÖNYARGILI OLMAK

8. MADDE VE ALKOL KULLANIMI

9.ÇETELERE BAĞLI OLMA

 

ÇOCUKLARDA ŞİDDET İÇERİKLİ DAVRANIŞLARI NASIL ÖNLEYEBİLİRİZ?

VELİLERE HANGİ ÖNERİLERDE BULUNABİLİRİZ? Sorularının cevapları arandı.

1. Her şeyden önce anne-baba çocuğa saldırganlık modeli olmamalıdır. (Evde fiziksel 

şiddet gören bir çocuk varsa kardeşine uygulamakta, kardeşi yoksa okulda en ufak bir 

sorunda arkadaşına vurmakta ya da hayvanlara eziyet etmektedir).

2. Çocuğun istekleri saldırgan davranışlar yapınca yerine getiriliyorsa, çocuk isteklerini 

yaptırmada şiddeti araç olarak görmeye 

başlar. Saldırgan davranışlar ödüllendirilmemeli ve onun bu davranışının istenmeyen 

bir davranış olduğu hemen gösterilmelidir.

3. Saldırgan davranışlar kesinlikle fiziksel şiddetle cezalandırılmamalıdır. Anne-babanın 

ilgisi sevgisi azaldığında ve fiziksel cezalar 

uzun süre devam ettiğinde, çocukta saldırgan, asi, sorumsuz davranışlar gelişir.

4. Saldırgan davranışlar ortaya çıktığında, yetişkinler sakin davranmalı, anormal duygusal tepkiler yerine ben dilini kullanmalıdırlar (Böyle davrandığın için üzüldüm gibi). 

5. Olumlu davranışlar ödüllendirilmelidir. Çocuk olumlu bir davranış yaptığında en azından sözel olarak ödüllendirilmelidir.

6.Çocuk saldırgan modellerle karşı karşıya  getirilmemelidir. Tv ve internetteki şiddet  içeren programları seyretmesi engellenmelidir. Şiddet film ve oyunlarının gerçek yaşamın modeli değil, kurmaca olduğu çocuğa  anlatılmalıdır. 7.Her yaş ve döneminde çocuğun temel ihtiyaçları zamanında yerine getirilmelidir. 8.Çocuk gergin ve sinirliyken onunla tartış- mamalı, sakinleşmesi beklenmeli ve daha  sonra davranışı ile ilgili konuşulmalıdır.  

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 17.03.2025 - Güncelleme: 17.03.2025 09:10 - Görüntülenme: 7
  Beğen | 0  kişi beğendi