T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
DİYARBAKIR / SUR - Küçükakören Şehit Pilot Cengiz Oruç İmam Hatip Ortaokulu

Velilere Yönelik Etkili İletişim Çalışmaları

Konuşurken, ses tonunuza, göz teması kurmaya, beden dilinize ya da karşınızdakine de söz hakkı vermeye dikkat ediyor musunuz? Ya da bir insanla hiç konuşmadan da iletişim kurduğunuzu biliyor musunuz? İletişim iki insanın birbirini fark etmesiyle başladığını maalesef çok kişi bilmiyor.Etkili iletişim, karşı tarafa vermek istediğiniz mesajı en kısa zamanda ve net olarak iletmektir. Hayatımız boyunca sözlü ya da sözsüz olarak iletişim yeteneğine sahip olmak önemli bir unsur haline gelmiştir. Etkili iletişim teknikleri ile birlikte kendinizi doğru ifade ederek yanlış anlaşılmaya sebebiyet vermezsiniz.

Etkili İletişim Unsurları

 

- Etkili dinleme

- Empati

- Geri bildirim

- Beden dili

- Göz teması

- Mesafe

- Sen dili / Ben dili

 

ETKİLİ DİNLEME

Dinleyen kişi; gönderilen mesajın ne anlama geldiğine yoğunlaşır. Mesajı gönderen kişiye, mesajın alaşıldığına dair geri bildirim verir.

 

EMPATİ

Kişinin, kendisini karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun gözü ile bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini hissetmesidir.

 

GERİ BİLDİRİM

Mesajı alan kişinin, karşıdakinin söylediklerinin içindeki duygu ve düşünceleri anladıktan sonra, iletişimin devamını sağlayacak nitelikte uygun iletide bulunmasıdır.

 

BEDEN DİLİ

Gözler, kıyafet, duruşlar, mimik, dokunma, oturuş şekilleri sözsüz iletişim için çok önemlidir.

İnsanların yüzyüze kurduğu iletişimde sözcükler %10, ses tonu %30, beden dili %60 önem taşımaktadır.

 

GÖZ TEMASI

Gözün kendisi başlı başına bir mesaj kaynağıdır. Göz teması kurmak ilgi anlamına gelmektedir.

 

MESAFE

Özel mesafe; çok yakın hissedilen kişilerin yer aldığı alandır. Eğer kişilerin özel alanlarına giriliyorsa izin gereklidir. Aksi durumda ortam gerginleşir ve göz teması kurulmaz. Asansör, toplu taşıma araçları vs lerde olduğu gibi. Kişisel samimi mesafe; birbirlerini tanıyan ve rahat konuşan iki insanın yer aldığı mesafe düzeyidir. Sosyal mesafe; işlerin rahatca konuşulduğu, resmi ilişkilerin sürdürüldüğü alandır. Satıcıların müşterilerle, çalışanların birbirleri ile korudukları mesafedir. Genel, topluma açık mesafe; birbirini tanımayan kişilerin bulunduğu alandır. Sokak ve meydanlarda kişiler arası korunanesafe örnek verilebilir.

 

SEN DİLİ

Suçlayıcıdır. Davranıştan çok kişiye yöneliktir. Kişiye anlaşılmadığını hissettirir. Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir. Neye kızıldığının anlaşılmamasına sebep olur. Kişiyi incitir ve kırar. Kişinin dorenmesine, savunucu iletişime neden olur. Örnek olarak; çok fazla gürültü ediyorsun. Dikkatini çalışmana vermiyorsun ifadeleri gibi cümleler gösterilebilir.

 

BEN DİLİ

Olumsuz duyguların yaşandığı durumlarda duygularımızı dile getiren ifadelerdir.

Karşı tarafı savunmaya itmez. Suçluluk hissettirmez. Duygunun nedeni anlaşıldığı için iletişim sağlıklı olur. Ben iletisi alan kişi başkalarını düşünmeyi de öğrenir.

 

İLETİŞİM ENGELLERİ

İletişimin önundeki engelleri farkedip bunları yapmazsak doğru ilerişim becerilerini kazanmış oluruz. İşte iletişim engelleri:

Sürekli emir vererek konuşma.

Sürekli aşağılayarak ve alaycı bir ses tonu ile konuşma, isim takma.

Birisi ile konuşurken başka şeylerle uğraşma, kollarını kavuşturma ve ilgisiz davranma.

Karşıdaki kişiyi sıkboğaz ederek ısrarcı olma ve karar vermeye zorlama.

Akıl verme ve yaptığı seçimleri eleştirme.

Kişillerin etkili bir şekilde iletişim kurabilmeleri için bağzı önemli noktalara dekkat etmeleri gerekmektedir. Bunlar: 

Kendini tanımak,

Kendini açmak ve kendini doğru ifade etmek,

Karşımızdakini etkin ve ilgili dinlemek,

Empati kurabilmek,

Hoşgörülü ve önyargısız olmak,

Eleştrilere karşı açık olmak,

Beden dili, göz kontağı, hitap, ses düzeyi ve benzeri bağları kurabilmek.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.03.2024 - Güncelleme: 26.03.2024 12:20 - Görüntülenme: 23
  Beğen | 0  kişi beğendi